Bahasa : BM | EN

ESSCom tahan lapan pendatang haram di Tawau

05/02/2021 04:48 PM

TAWAU, 5 Feb -- Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCom) menahan lapan pendatang haram warga Indonesia di kawasan Kampung Kurnia Jaya Batu 4, Jalan Apas di sini, malam tadi.

Komander ESSCom Datuk Ahmad Fuad Othman berkata suspek terdiri daripada tiga lelaki, tiga wanita serta dua kanak-kanak iaitu seorang lelaki dan perempuan kesemuanya berumur antara enam hingga 47 tahun, ditahan di dalam sebuah kenderaan jenis Toyota Hilux pada 10.30 malam.

"Sepasukan anggota keselamatan melibatkan Pasukan Gerakan Am (PGA), Pasukan Polis Marin (PPM), tentera serta ESSCom yang melakukan tugas rondaan Op Cegah Pati (OCP) Daratan menerima maklumat mengenai kenderaan dalam keadaan mencurigakan itu," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Menurutnya, hasil pemeriksaan lanjut mendapati semua tahanan di dalam kenderaan itu tidak memiliki dokumen pengenalan diri sah, seterusnya ditahan polis untuk siasatan lanjut dan kes disiasat di bawah Akta Antipemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan Migran (ATIPSOM) 2007.

Ahmad Fuad dalam pada itu, mengulangi gesaan kepada komuniti maritim di Zon Selamat Timur Sabah (ESSZone) agar memberi kerjasama termasuk menyalurkan maklumat penting terutama penyeludupan melalui laluan tikus, dengan menghubungi Pusat Operasi ESSCom di talian 089-863181.

Katanya, komuniti ESSZone juga diingatkan supaya tidak bersubahat atau melindungi pihak penyeludup kerana tindakan tegas akan dikenakan jika sabit kesalahan.

-- BERNAMA

 

 

 

 

x

HUBUNGI KAMI

Pejabat Strategik Nasional Majlis Antipemerdagangan Orang dan Antipengeludupan Migran (MAPO)
Kementerian Dalam Negeri
Aras 2, Blok D7, Kompleks D,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62546 Putrajaya
Malaysia

+603-8880 8854
+603-8880 8829
nsomapo[at]moha.gov.my

Visitors 0

Ikut Kami